fredag, mars 30, 2007

Balansen i det vi äter - ät inte för lite

(fortsättning från igår)
...Sedan är det något annat viktigt som jag tänker på som inte kan mätas i E% men väl i % och det är hur många % vi äter överhuvudtaget!
Det är viktigt att vi inte äter för lite.
Det finns en del livsviktiga näringsämnen som vi måste få i oss i en viss mängd, t ex i fett som jag skrev om tidigare i veckan. Om vi äter för lite är risken att vi inte får i oss dessa näringsämnen i tillräckligt stor mängd. Det är också bra att tänka på att variera kosten då är chansen större att man får i sig allt man behöver.
Det får mig att tänka på en annan bra anledning med variation.
En vän till mig som försöker hänga med i hälsodebatten så gott hon kan säger att det är svårt för att det är så mycket information och dessutom motstridig information. Sedan också dessa växlingar. Ena veckan ska man äta mycket av t ex kanel och nästa vecka ska man absolut inte äta för mycket kanel men då är det bra med variation. Om man äter lite av varje med stor variation så är det inte så stor risk att man äter för mycket av någonting som sedan visar sig inte vara så hälsosamt i större mängd.
Det är i alla fall någonting som jag själv försöker följa. Den gamla klassikern "lagom är bäst".
Trevlig helg!

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: