onsdag, mars 14, 2007

Vad är hälsa - jordens magnetfält?

(fortsättning från igår)
...Det får mig att tänka på något annat som rör naturen, naturen är ju också någonting som får de flesta människor att må bra. Jag har nog mest tänkt att det beror på att det är så vackert och rogivande men även där kan det kanske också bero på en positiv inverkan på andra plan.
Om man t ex tar jordens magnetfält. Vi är från början skapade för att vara ute i naturen 8 -10 timmar varje dag för att skaffa föda. Vi rörde oss då naturligt i jordens magnetfält som vi behöver för att må bra. Det visade sig tydligt när de började skicka upp astronauter, de mådde inte alls bra när de kom tillbaka till jorden. Så småningom kom de på att anledningen var att de befunnit sig utanför jordens magnetfält för länge. Numera har de ett magnetfält med sig.
Så kanske trivs vi inte bara i naturen för att den är vacker och rogivande utan också för att den faktiskt håller oss friska.
WHO:s, World Health Organisations, definition på hälsa är... (fortsättning imorgon)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Du är på rätt spår. Ser fram emot dina fortsatta utvecklade resonemang.

Anonym sa...

Lotta!

Det var märkligt att mitt tidigare inlägg inte lyckades. Nu minns jag tyvärr inte ordagrannt vad jag skrev men ska försöka att resonera fram texten med de grå. / Janne

Anonym sa...

Det här verkar lovande. Jag kommer garanterat tillbaka snart och läser vidare.

Anonym sa...

Men snälla lilla vän, jordens magnetfält är lika stort inomhus som utomhus, eller åt vilket håll tror du en kompass pekar åt inomhus?

Lotta sa...

Ja, jordens magnetfält finns lika mycket inomhus som utomhus. Poängen var att vi rörde oss naturligt i jordens magnetfält 8 - 10 timmar om dagen. Det kanske inte framgick ordentligt men det är själva rörelsen i kombination med jordens magnetfält som har en positiv inverkan på cellen och därför på människan. Idag rör det flesta människor inte naturligt på sig så många timmar om dagen oavsett om det är inomhus eller utomhus men för mig blir i alla fall rörelse naturligare utomhus och då kommer den positiva effekten fram.