torsdag, april 26, 2007

Alternativ odling - mina föräldrar

(fortsättning från igår)
...När jag växte upp hade mina föräldrar ett sommarställe i skärgården. De tyckte mycket om trädgård och odling så där fanns allt från bär och frukt till blommor och grönsaker. De var noga med att försöka använda naturligt gödsel och bekämpningsmedel.
På hösten när stormarna hade blåst in tång till stranden samlade vi den i svarta plastsäckar. Sedan fick tången ligga och förmultna under vintern och till våren användes den som gödsel. Även vanlig kompost fanns, den blandades med hästgödsel.
Under vintern brukade min pappa också spara kaffesump som fick ligga och torka på en tidning för att inte mögla. Den lades sedan runt blasten på morötterna för att slippa få dem förstörda av morotsflugor.
Det här är några exempel på vad mina föräldrar brukade göra men det finns ytterligare massor av liknande möjligheter beroende på hur stor entusiast man är. Men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att alla förändringar, stora som små, mot en mer naturenlig odling är bra.
Alternativodlarna har bildat ett... (fortsättning imorgon)

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: