torsdag, april 12, 2007

Grönt te - så dricker jag

(fortsättning från igår)
...Själv bestämde jag mig för att det gröna teet skulle vara nyttigt i första hand. Jag dricker det som man gör i Kina, utan smaktillsatser med däremot inte i lösvikt som man gör där.
Vanligtvis dricker jag svarta smaksatta teer i lösvikt. Nu fick det bli ett ickesmaksatt krav- och rättvisemärkt påste, Kung Markatta. En vän till mig som är mer insatt i saken rekommenderade det och jag tänkte att det är ok att börja med ett påste. Men snart ett år senare är det fortfarande kvar. Jag gillar det. Smaken är lite svagt nyponaktig. Jag brukar köpa det på konsum.
Idag, fredag 6 november 2009, skulle jag vilja göra ett tillägg vad det gäller det gröna påsteet från Kung Markatta. Det har blivit stora tidningsrubriker om att det innehåller bekämpningsmedel trots att det är kravmärkt. En anledning kan vara att det blåser in bekämpningsmedel från omkringliggande odlingar vilket är den troligaste anledningen eftersom halterna annars borde vara högre men det ska undersökas närmare. Själv tänker jag i alla fall byta temärke. Jag tänker prova det gröna påsteet från Clipper som har märkningen "Soil Association Organic Standard". Det var det enda av nio testade sorter som inte innehöll några spår av bekämpningsmedel. Vill du läsa mer så kan du gå in på artikeln som Helsingborgs Dagblad publicerade torsdagen 5 november 2009 "8 av 9 gröna påsteer innehåller gift".
Idag, lördag 7 november 2009, skulle jag vilja göra ytterligare ett tillägg om det gröna påsteet från Kung Markatta. Enligt en artikel i Dagens Nyheter idag så står det att efter nya prover på samma laboratorium så kunde man inte hitta några som helst rester av bekämpningsmedel i teet. Man gjorde nu en undersökning på ett större underlag. Eurofins som gjorde testerna har ingen förklaring till de olika resultaten. Det var tur för Kung Markatta att det hela redde ut sig så snabbt men jag kan tycka att det hade varit ännu bättre om dessa tester hade tagits på en gång innan det blev stora felaktiga tidningsrubriker.
Så har vi då detta med tillredning... (fortsättning imorgon)

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du provat att dricka te på lösvikt då? Det är verkligen skillnad. Unna dig ett lite dyrare grönt te, och jämför, så vet du.

Lotta sa...

Jo, jag har provat grönt smaksatt te i lösvikt. Det var gott men just nu är jag inne på det påste som jag dricker. Det känns också bra att det är krav- och rättvisemärkt. Men jag tror säkert att jag kommer att utveckla mitt "gröna te drickande" längre fram.