tisdag, april 03, 2007

Övervikt - stöd i grupp

(fortsättning från igår)
...Själv kommer jag ihåg en bantningsmetod som jag provade i högstadiet, melonbantning.
Man skulle helt enkelt bara äta melon. Enligt förespråkarna för metoden så innehöll melon så lite kalorier att man bara genom att äta den gjorde av med fler än själva melonen innehöll. Jag minns att jag inte höll ut speciellt länge, en dag eller två, tror jag.
Lite senare i livet bestämde jag mig för att om jag nu skulle försöka gå ner i vikt så fick det bli mindre sött och mer motion.
Men vad finns det då för alternativ om man vill gå ner i vikt?
De som fördjupat sig i ämnet säger att de flesta människor lyckas bäst med att gå ner i vikt i grupp. Där finns stöd, kostråd och hjälp med beteendeförändringar. Det finns fler grupper att välja emellan. En idé kan vara att börja med en period på hälsohem för att komma igång och sedan gå vidare till en grupp.
Några andra möjligheter som finns... (fortsättning imorgon)

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: