måndag, april 02, 2007

Övervikt

När jag nu kommer till ämnet övervikt finns det verkligen en hel del att fundera över.
Om man börjar med anledningar så finns det fler mer eller mindre kända och omtalade. För att ta några exempel. Felaktig kost och för lite motion eller psykologiska orsaker tycker jag alltid har funnits med i sammanhanget. En annan anledning som nog får kallas nyhet är att sammansättningen av bakterier i tarmen spelar in. Det var DN som skrev en artikel om det 21 december 2006. Den byggde på en amerikansk studie som hade publicerats i tidningen Nature.
En tanke som jag tycker är intressant är hur det kommer sig att det är en sådan allmän övervikt idag när skönhetsidealet är mycket smalare än förut?
En teori är förstörd ämnesomsättning. Människor börjar banta i tidig ålder och det kan leda till en förstörd ämnesomsättning som sedan inte går att reparera.
Själv kommer jag ihåg en bantningsmetod som jag provade i högstadiet... (fortsättning imorgon)

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: