tisdag, maj 15, 2007

Salt - med jod

(fortsättning från igår)
...Tidningen Hälsa hade en bra artikel om salt i marsnumret från 2007.
Där stod det bland annat att de som hade högst saltintag var personer som åt mycket ost och de som ofta åt på restaurang. En vanlig portion restaurangmat innehåller ofta hela dagsbehovet av salt, minst, ibland mer. Vidare att 80 procent av svenskarnas saltintag kommer från färdig- och restaurangmat.
Det var någonting som jag själv tänkte på när jag bestämde mig för att sänka min saltkonsumtion. Tänk om jag får i mig för lite salt, för lite salt behöver vi. Eller tänk om jag får i mig för lite jod om jag äter för lite salt. Jod är väldigt viktigt att få i sig fast vi behöver det i mycket liten mängd. I Sverige har vi jodberikat salt för att den svenska fiskkonsumtionen är för låg och jag som inte äter vanligt salt längre, hur blir det då?! Jag började titta på andra källor att få mig jod men det var då jag fick höra om färdigprodukter. Även om man inte använder vanligt salt själv så finns det tillräckligt med jodberikat salt i de färdigprodukter som de flesta använder i någon form. Är man ändå orolig så går det ju också bra att öka på med jodkällorna från havet som saltvattenfisk och skaldjur.
Salt har en stor inverkan... (fortsättning imorgon)

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: