måndag, november 05, 2007

Miljö

Hur stor inverkan har miljön på oss människor egentligen?
Kanske mer än många tänker på. Material, färger och former.
Kanske är det också en stor skillnad mellan hur mycket vi påverkas av miljön. Själv påverkas jag väldigt mycket både av färg, form och material. Kontorslandskap med raka korridorer, många datorer i små fyrkantiga rum i trendiga gråtoner är ingenting för mig. Inte heller öppna kontorslandskap med dito datorer och färger. Det får mig att tappa farten och lusten.
Det är likadant i min hemmiljö. Jag kan se många snygga,stilenliga inredningar i tidningar och affärer men jag skulle inte stå ut med att ha det så hemma. Jag behöver mycket färg, tygsoffa inte skinnsoffa. Jag måste få rätt känsla för att må bra hemma även om det kanske inte blir snyggast så men personligt blir det i alla fall.
DN hade en artikel med rubriken "Miljöpåverkad". Birgitta Tryberg, feng shui konsult och författare till flera böcker om inredning säger:"Det handlar om 'atmosfär', 'känslan i rummet'. Om hur din hjärna uppfattar omgivningen. Ett hem som bara är inrett i grått, vitt och borstat stål kan vara trendigt, men de flesta uppfattar det inte som särskilt välkomnade. Det gäller att omge sig med saker som ger hjärnan rätt stimulans - eller energi, om du så vill." Själv vet jag inte om det är bara hjärnan det handlar om men jag kunde verkligen känna igen mig i beskrivningen.
Feng shui är något som jag ofta tycker kommer upp när människor pratar om inredning idag. Feng shui betyder "vind och vatten" på kinesiska. Det kan till exempel handla om hur man mölerar ett rum för att få harmoni.
Färgerna har också sin betydelse inom feng shui:

Rött - styrka, framgång, sexulitet

Rosa - kärlek och frid

Orange - optimism, vitalitet och förändring

Gult - glädje och klarsynthet

Grönt - balans, utveckling och hoppfullhet

Blått - stillhet och koncentration

Lila - medvetenhet, rikedom och trygghet

Vitt - renhet, fokusering och oskuld

Svart - magi, mystik och sensualism

Grått - kompromiss och självbehärskning

Brunt - stabilitet och ursprung

En annan miljö... (fortsättning nästa vecka)

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: