måndag, mars 30, 2009

Antroposoferna - värda ett besök!

(fortsättning från förra veckan, "Antroposoferna - behandling")
...Men nu är det ju inte så att man måste vara sjuk på något sätt för att besöka antroposoferna i Järna, närmare bestämt Ytterjärna. Jag tycker att det är ett bra ställe att åka till om man vill göra en dagsutflykt till exempel nu till våren eller sommaren. Det ligger mycket vackert till och det är en upplevelse att se den lite annorlunda arkitekturens färger och former.
Där finns ett mysigt café med mycket gott att äta. Annars är det en trevlig plats att bara strosa runt på och njuta av omgivningarna. Titta på alla fina växter i handelsträdgården. Besöka butiken.
Komplementärmedicinen spelar en liten roll i Sverige, ännu, vilket kan förvåna många. En av dem är Anna Maria Wiedemann som går en vidareutbildning i antroposofisk medicin. Hon utbildade sig till läkare i Tyskland för några år sedan och har nu bott i Sverige ett år. Hon förutsatte att komplementära metoder skulle vara integrerade i den vanliga vården. "Jag hade bilden av Sverige som ett mycket framtidsorienterat land", säger hon.
Ursula Flatters är läkare och en av grundarna till Vidarkliniken. Hon tycker att alternativa synsätt handlar om demokrati. Vidare att "en sort inte ska få sätta ramen för alla" och jag håller verkligen med henne. Men framförallt ser jag det som den största möjligheten för människor att få den bästa vården och där är Vidarkliniken ett bra exempel. Personal med en antroposofisk utbildning men som också är legitimerade inom skolmedicinen.
Jag hoppas verkligen att det är linjen för mer integrativ medicin som vi i Sverige väljer att följa och att det kommer fler bra alternativ som Vidarkliniken.

Jag kommer nu att ha ett uppehåll i mitt skrivande fram till hösten. Under den tiden ska min sajt för hälsorådgivning bli klar. www.halsomera.se Jag räknar med att starta i september 2009 sedan skriver jag vidare på bloggen.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: