måndag, september 20, 2010

Synen

Nu när hösten verkligen börjar permanenta sig och sommaren känns alltmer avlägsen så skulle jag som en sista sommarhälsning såhär i september vilja skriva om en blomma och ett bär. Just den här blomman och det här bäret är bra att ta med sig nu när vi går mot en mörkare årstid. Jag tänker på ringblomma och blåbär och deras förmåga att få oss att se bättre.
När det gäller våra möjligheter att se bättre så finns det en hel del man kan göra beroende på vilka problem man har. Med kost och kosttillskott kan man åstadkomma mycket.
Jag har tidigare skrivit att fettsyrorna omega-3 och omega-6 har en inverkan. De behövs för att bilda nya celler i ögonen. Vill du läsa om fettsyrorna så kan du gå in på mina blogginlägg "Fettsyror - omega-3" och "Fettsyror - omega-6".
Lutein har också en påverkan på synen och en mycket viktig sådan om man har problem med grå starr och gula fläcken. Lutein är ett ämne som kroppen inte kan bilda själv utan det måste tillföras med kosten. Den bästa källan är grönkål men bland annat spenat och broccoli är också bra.
Sedan har vi varianten kosttillskott och det är där ringblomman kommer in. Jag tycker att den är fantastisk. Ringblomman är vacker och luktar, i mitt tycke, väldigt gott. En mild, lite kryddig doft. Den har ett stort användningsområde både som läkeväxt och inom matlagning, i "Ört Biten Nr 8 - 2002" står det mer att läsa om det. Dessutom innehåller den lutein och kan samverka med bland annat blåbär till ett bra kosttillskott för ögat.
Blåbär är... (fortsättning nästa vecka)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: