måndag, november 29, 2010

Hälsovandring - Kungsholmen

(fortsättning från förra veckan, "Hälsovandring - Södermalm")
...Sedan är vårt besök på Södermalm över och vi beger oss med raska steg mot Kungsholmen.
Anledningen till att stegen ska vara raska är att jag här tänkte peta in lite lågintensiv träning. Jag läste alldeles nyligen att de kilon som många tror att de går upp över jul har de antagligen redan gått upp innan jul.
Så vi tar oss med snabba steg över Slussen, vidare längs Munkbroleden, sedan Centralbron och väl över på andra sidan tar vi till vänster med sikte på Norr Mälarstrand där vi väljer den vackra strandpromenaden utmed Riddarfjärden. Lågintensiv träning är ett effektivt sätt att bränna fett. Helsingborgs Dagblad hade en artikel torsdagen 18 november 2010, "Skippa flåset", där de ganska ingående beskriver fyra lågintensiva träningsformer. Vill man läsa lite mer allmänt om vad lågintensiv träning är, hur den påverkar kroppen men också hur de internationella rekommendationerna för hur mycket vi bör röra på oss är, gå då in på mina blogginlägg "Lågintensiv träning" och "Lågintensiv träning - nya råd och rön".
Det sista stoppet på den här månadens hälsovandring blir en park. Vi tar Pilgatan in till höger och sedan brantaste vägen till Kronobergsparken för att också få in lite högintensiv träning. Det får fungera som intervall träning.
Om det varit sommar nu, härliga tanke i snörusket, så hade jag köpt med mig mat och suttit på någon av parkens otaliga bänkar. När jag sitter i Kronobergsparken så får jag alltid känslan av att vara på landet, tyst, lugnt och lummigt. Helt otroligt att det kan vara så i Stockholms innerstad! Mat hade jag nog valt att hämta på Zundays café på Hantverkargatan, Café Blåbär på Fleminggatan eller Govindas vegetariska restaurang på Fridhemsgatan. Alla tre nära parken och med god, bra mat.
Det får avsluta denna hälsovandrig i Stockholm.
Om du inte hittar någon bra balans mellan framförallt kost och träning så kanske min hälsorådgivning kan vara något för dig. Passar du på att boka innan jul får du halva priset.
Det här var sista inlägget för året. Jag är åter skrivandes i januari.
God Jul och Gott Nytt År!

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: