torsdag, november 03, 2011

BalansBoken - hur jag har lagt upp min kost

(fortsättning från i måndags, "BalansbBoken - kosten")
När det handlar om att äta en fullvärdig kost så är det viktigt att lägga sig på en nivå som känns rolig och hanterbar.
Själv har jag lagt upp det såhär:
Jag äter minst fem gånger om dagen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Ibland även något på kvällen. Jag äter inte särskilt stora portioner och har alltid sallad till maten. Jag lagar ganska mycket mat själv men äter också halvfabrikat och en del restaurangmat. Mellanmålen brukar bli frukt eller naturell yoghurt med bär, honung eller kanel. Ibland en smörgås eller lite nötter.
Utöver det så äter jag fem kosttillskott varje dag. Vitlök, aloe vera-juice, omega 3, hälsodryck med kamut och alfalfa i pulverform och Active-H. Eftersom jag äter en hyfsat bra kost så tar jag 50-75 procent lägre dos än rekommenderat utom vad det gäller omega 3. Rekommendationen är att man ska äta till exempel fet fisk tre gånger i veckan för att få i sig så mycket omega 3 som kroppen behöver, för mig blir det max en gång i veckan. Med tanke på att omega 3 bland annat behövs för att bilda nya celler i hjärnan och ögat vill jag vara på den säkra sidan, så där blir det full dos.
Att äta fem kosttillskott med bitvis samma effekt på kroppen men också med sina särskilda effekter, blir för mig lite som att äta en varierad kost, chansen blir större att man får i sig allt kroppen behöver. Produkterna hjälper också på olika sätt till med att bygga upp immunförsvaret och flera har milt utrensande effekt.

Men återigen, när ni har kommit fram till vilka produkter ni vill ha, lägg lite tid på att hitta bra produkter. Ta till exempel reda på hur det är odlat, hur det är tillvarataget och vem som är tillverkaren. Exempelvis kan aloe vera-juice vara så gott som verkningslös om den är processad på fel sätt. När man lagar mat finns det inte alltid tillgång på de råvaror som man vill ha. Och äter man hel- eller halvfabrikat eller restaurangmat är det svårt att ha koll på vad man får i sig. Men med kosttillskott går det faktiskt.
För mig blir det en bra balans. Mer eller mindre näringsrik kost (beroende på engagemang och tid) tillsammans med riktigt bra kosttillskott gör att jag får i mig det kroppen behöver.
(fortsättning följer på måndag)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: