tisdag, april 10, 2007

Grönt te - hälsoeffekter

Grönt te är någonting som verkligen har blivit mer populärt den sista tiden. Med den sista tiden tänker jag de sista ett, två åren. Men då kanske man istället ska säga "fått revansch" eftersom det egentligen var det första teet som kom till västvärlden men sedan fick stå tillbaka för det svarta teet under 1800-talet.
Det gröna teets återintåg handlar mycket om hälsoeffekter. Enligt nya rön, i alla fall för oss i västvärlden nya rön, kan vi sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Jag läste att kvinnor endast behöver dricka en kopp grönt te för att uppnå hälsoeffekt medan män behöver dricka fem koppar för att uppnå samma effekt. Sant eller inte. Det fick mig att ta mig i kragen och göra det som jag så länge hade tänkt, införa det gröna teet i mitt liv, jag som egentligen är en stor fantast av svarta teer. Minst en kopp grönt te per dag blir det numera.
Så vad väljer man för grönt te?
Många människor... (fortsättning imorgon)

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: