måndag, maj 19, 2008

D-vitamin - hälsoeffekter

(fortsättning från förra veckan, "D-vitamin - sola rätt")
...D-vitamin har alltmer visat sig ha många viktiga hälsoeffekter på kroppen.
Tidningen Hälsa hade en femsidig artikel i nummer 3, mars 2008 som hette "Viktiga vitaminet! - som nio av tio kvinnor får för lite av". Där tog de bland annat upp tolv exempel:
- Artros
- Balans & muskelstyrka
- Benskörhet
- Benuppmjukning
- Cancer
- Depression
- Diabetes
- Hjärt-kärlsjukdomar
- Infektioner
- MS
- Reumatism
- Schizofreni
Olika studier visade att brist på D-vitamin hade en mer eller mindre viktig del i alla exemplen ovan.
En läsvärd artikel som rekommenderas!
Själv kom jag att tänka på tv-programmet "Fråga doktorn". De hade ett inslag 28 april 2008 som handlade om varför svenskarna är ett av jordens mest deprimerade folk. Jag såg inte programmet men när jag läste om det började jag fundera på hur stor roll D-vitaminet kan ha i det sammanhanget.
En amerikansk studie som jag läste om i tidningen Hälsa, i samma nummer som jag skrev om tidigare i texten, visade en bättre effekt med behandling av D-vitamin än ljusbehandling av vinterdepression. Där stod också om en man vid namn Mats Humble som har börjat behandla depressioner som är årstidsbundna med D-vitamin. Resultaten är så pass goda att det kanske inte längre kommer att behövas ljusbehandling eller antidepressiva mediciner.
Vem vet, kanske kommer det att innebära en betydande förändring för oss svenskar. Vi som inte får någon D-vitamin genom solen mellan november och mars.
Men vilka... (fortsättning nästa vecka)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: