måndag, oktober 06, 2008

Socker

Idag äter vi alldeles, alldeles för mycket socker, det kan nog inte ha undgått någon.
De senaste 100 åren har vi ökat vår sockerkonsumtion från mindre än 1kg per år och person till 45kg per år och person.
En hysteriskt kraftig ökning skulle jag vilja säga!
Två ord som jag tänker på i sammanhanget är större och mer. Ett bra exempel på större tycker jag är bakverken på caféer som muffins. Visst ser de fantastiskt goda ut men de är ofta minst dubbelt så stora mot hur de brukade vara. Ja, så sitter man där och pratar och fikar och vips slinker den ner. Innan jättemuffinsen kom skulle jag självklart inte kommit på tanken att köpa två stycken men nu blir det minst vad jag får i mig.
Ett bra exempel på mer är att idag finns det socker i det mesta. Jag tror egentligen inte att det största problemet är det socker som människor vet att de äter som glass, godis, kakor och läsk. Utan snarare det dolda sockret vi inte är medvetna om att vi får i oss och som ska läggas till allt det andra. Om man äter kaviarsmörgåsar till frukost och blodpudding till lunch och sedan vill unna sig något gott till kaffet, en kanelbulle kanske, så har man ju varit hyfsat nyttig, eller? Inte speciellt, tyvärr. Det är socker både i kaviar och blodpudding så ur det perspektivet hade man kunnat äta något bättre.
På det viset är det med mycket vi äter och dricker, vi tror att det är nyttigt och bra. Det tycker jag också är en viktig tanke apropå debatten om att människor äter för mycket antibiotika. Vill man förbättra sitt immunförsvar för att förhoppningsvis bli sjuk mer sällan och mindre kraftfullt så är ju maten viktig. Genom kosten kan vi verkligen påverka allmäntillståndet. Då är det synd om vi tror att vi äter bra men egentligen får i oss en massa socker på köpet som försämrar immunförsvaret.
För att bli medvetna om det dolda sockret behöver vi lära oss mer. Att läsa på produkten är en bra början men även där kan man bli lurad.
Vad är skillnaden på... (fortsättning nästa vecka)

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: